Digitaal werken: veel bedrijven kunnen al lang niet meer zonder. Toch zijn er ook nog altijd veel bedrijven die nog niet álles uit de digitale mogelijkheden halen. En dat terwijl de opties eindeloos zijn. Daarom geven we je graag wat handige tips en tricks bij digitaal werken, waarmee je wellicht weer wat stappen vooruit kunt zetten. Want laten we eerlijk zijn: digitaal werken maakt je bedrijf héél wat efficiënter!
Voordat we je deze tips geven, is het handig te weten wat we onder digitaal werken verstaan. Voor ons betekent digitaal werken het digitaal opslaan, versturen en verwerken van gegevens. Oftewel: alle gegevens binnen je bedrijf bevinden zich grotendeels digitaal. En dat is prettig. Want door alles digitaal bij te houden kun je veel taken vele malen sneller afronden. Je hebt ook nog eens veel gemakkelijker toegang tot informatie, wanneer je die zoekt. De tijd van dikke fysieke mappen doorbladeren is daarmee voorbij. Een verademing, toch?
Allereerst is het handig te weten hoe jij jouw bedrijf digitaal wilt implementeren. Wat is voor jullie belangrijk? Waar wil je naartoe? Zijn er taken die personeelsleden niet graag uitvoeren? En zo ja, is er de mogelijkheid deze taken dan (deels) te automatiseren? Ons advies is zeker om je medewerkers te betrekken bij dit proces. Laat ze inspraak hebben in de digitalisering van je bedrijf. Uiteindelijk zijn het de mensen die deze nieuwe werkwijze in de praktijk moeten gaan brengen. En hoe blijer de medewerkers, hoe meer succes, toch? Daarnaast creëer je draagkracht en zullen medewerkers meer betrokken raken bij de organisatie.
Het klinkt allemaal heel leuk, zo’n digitale werkplek. Maar het brengt meteen ook extra risico’s met zich mee. Gelukkig kun je deze cyberrisico’s behoorlijk indammen door de juiste cybersecurity in te zetten. En deze cybersecurity oplossingen zijn tegenwoordig zo ingericht dat je er als gebruiker niets van merkt. Ook security adviseren we goed af te stemmen met je medewerkers. Zij moeten op de hoogte zijn van de risico’s en beveiligingenfunctionaliteiten van de digitale werkplek. Extra maatregelen die je kunt doorvoeren zijn bijvoorbeeld het gebruik van een wachtwoord-kluis, zoals Lastpass en het gebruik van meervoudige verificatie.
We schreven het al: digitaal werken kan ontzettend veel voordelen met zich meebrengen. Helemaal als je de juiste tools voor het juiste doel inzet. Vind jij het belangrijk dat personeelsleden gemakkelijk informatie over elkaar kan vinden? Dat ze informatie met elkaar kunnen delen? Dan is Microsoft Teams natuurlijk een mooie passende oplossing. Zo deel je makkelijk informatie, houd je elkaar op de hoogte via chatgesprekken en voer je conference calls met collega’s en externe partijen. ‘The sky is the limit’ en digitaal werken gaat je helpen je bedrijf op een professionele en efficiënte manier te organiseren.
Neem contact met ons op.