Draagvlak creëren voor nieuwe technologie? Zo doe je dat | ITCOMS

Nieuwe technologieën omarmen.

Hoe krijg je medewerkers zover een nieuwe technologie als Microsoft 365 te laten omarmen? 5 tips!

Angst voor het onbekende. Gebrek aan tijd. Verandering liever uit de weg gaan. Het zijn zomaar wat voorbeelden die de introductie van nieuwe technologie binnen jouw organisatie teweeg kunnen brengen. Medewerkers vertrouwen op de huidige werkwijze en blijven liever daar waar ze nu staan. Maar besef als ondernemer: stilstand is achteruitgang. Wil jij wél vooruit? Ga er dan samen voor! Met deze tips krijg je de neuzen dezelfde kant op.

 

Wat is het belang van medewerkers laten meegroeien?

Het grote gevaar dat op de loer ligt: medewerkers zien het nut van het adopteren van de nieuwe technologie niet in. Er ontstaat dan ‘schaduw ICT’ wat betekent dat medewerkers de keuze voor deze nieuwe tools uit de weg gaan. Zo kan er een versnippering van documentatie ontstaan, heb je als ondernemer minder zicht op wat zich binnen de organisatie afspeelt en kan dit alles ten koste gaan van de beveiliging van systemen. Je vraagt je nu misschien hardop af: deze investering kost tijd, moeite, geld én blijkt niet eens zo effectief te zijn. Is dit alles de moeite wel waard?

 

Hoe kun je nieuwe technologie wél draagvlak bieden?

Het allerbelangrijkste is dat je medewerkers kunt enthousiasmeren voor de nieuwe technologie. Oftewel: creëer draagvlak. Hier ga je niet alleen ‘shadow IT’ mee uit de weg, ook is dit het minst schadelijk voor de productiviteit van het werk. Kies je er eenmaal voor om de nieuwe technologie te integreren, dan is het natuurlijk fijn dat zoveel mogelijk medewerkers er gebruik van maken. Om draagvlak te creëren is het brengen van een duidelijke boodschap van belang. De nieuwe technologie moet zo min mogelijk vragen oproepen en aan jou de taak om de gebruiksaanwijzing van de nieuwe technologie zo helder mogelijk aan de medewerkers uit te leggen. Een aantal manieren voor een verfrissende aanpak:

  • Rol de nieuwe technologie uit middels ambassadeurs.
  • Informeer medewerkers ruim van tevoren over wat er komen gaat.
  • Neem de tijd: zeker als het gaat om het leertempo van de medewerkers.
  • Laat ze altijd weten waaróm jullie dit doen, dit verhoogt het draagvlak.
  • Ieder leert op z’n eigen manier, geef medewerkers daarvoor de ruimte.

Hoe kunnen wij jou helpen?

Laat ons weten waar we je mee kunnen helpen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

  • Weten wat wij voor je onderneming kunnen betekenen?

    Wij bellen je graag even hierover!

Telefoonnummer 076-2600044 Mail ons info@itcoms.nl Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Referentie ITCOMS - Cisco
  • Referentie ITCOMS - Broadsoft
  • Referentie ITCOMS - Microsoft 365
  • Referentie ITCOMS - Dell
  • Acronis
  • Referentie ITCOMS - T-mobile
  • Referentie ITCOMS - DrayTek
  • Referentie ITCOMS - Jabra
  • Referentie ITCOMS - Microsoft 365
  • Referentie ITCOMS - Fortinet
  • Referentie ITCOMS - Gigaset
  • Referentie ITCOMS - KPN
  • Referentie ITCOMS - Yealink
  • Teamviewer - ITCOMS Roosendaaal